Pego i les valls

La nostra curiositat ens porta a recórrer l'interior, on els paisatges canvien completament i els pobles xicotets, els costums i la vida adquirixen un altre tarannà.

PEGO

Com anar. Tenim diverses possibilitats: N-332 direcció cap a València, passant per Ondara-El Verger i desviament a Pego. O continuar el camí de Gandia direcció cap Els Poblets fins a la N-332 , que creuem, i a uns 10 km vorejant (CV-700) el parc Natural  la Marjal Pego-Oliva arribem a Pego.

Vestimenta adequada.

Roba i calçat còmode ja que està previst caminar un estona durant esta excursió.

El Parc Natural la Marjal Pego-Oliva està regat pels cabdalosos rius Bullent i Racons, on habiten nombroses espècies animals (peix samaruc, amfibis, rèptils, aus, etc) i vegetals (canyes, algues, etc) que compartixen el paratge amb el cultiu de l'arròs. A l'estiu hi ha relaxants passetjos amb barca i els turistes es banyen en les cristal·lines aigües del Salinar. Este espai posseïx 1.290 ha. I pertany al grup d'albuferes, marjals litorals i ambients protegits.

Visites a Pego.

A Pego hem previst conéixer el casc antic, interessant testimoni del seu passat medieval, la Capella de l'Ecce-Homo, d'estil barroc, l'Església Parroquial de l'Assumpció (S. XVI-XVII), la Casa de Cultura – casa pairal de la noblesa del S. XVIII, on es troba el Museu Etnològic i el Museu d'Art Contemporani i en el seu pati, part de la muralla del segle XIII -el portal de Sala–. L'única de les tres entrades al recinte murallat que encara queda en peu. Coronant el poble s'albira el Castell d'Ambra, que servia de refugi a la població de les alqueries del terme en cas de perill (S. XII-XIII).

De Pego a l'Atzúbia.

Prendre la CV-700. A 3,5 km de Pego es troba l'Atzúbia.

ATZÚBIA

Visites en l'Atzúbia.

Destaca el seu nucli antic d'estil musulmà i la Font Morisca -situada a la Plaça de l'Ajuntament- de la qual brolla aigua de les muntanyes pròximes.

De l'Atzúbia a Forna.

Després de creuar la pedrera i abans d'arribar a Forna, a la nostra dreta, sobre un suau tossal s'alça un dels castells moriscos millor conservats de la muntanya alacantina:

El Castell de Forna (consultar horaris de visita a l'Ajuntament de L'Atzúbia o en l'Oficina de Turisme de Pego i Les Valls tel. 966400843). Es tracta d'un castell feudal, nascut després de la conquesta. Va ser edificat com a casa pairal pels Cruïlles.

FORNA

Recorregut i visites en Forna.

Seguim cap a Forna (situada a 2 km d'Atzúbia), on destaca el nucli antic amb carrers estrets i empinats, les cases blanques i les magnífiques vistes.

Menjar típic.

Com plats típics, els següents plats es realitzen en tota la zona d'interior: El blat picat (una espècie d'olla amb blat picat, en compte d'arròs que recorda un poc al Cous-cous), les coques escaldades (coques de farina, aigua i sal que es condimenten amb un guisat de gamba de riu, tonyina, tomaca, verdures, etc.), els mintxos (espècie de coques escaldades però amb allioli), el conill amb alls o guisat, la paella amb pilotes de carn, el porc senglar, arròs amb costra (arròs al forn amb una coberta d'ou batut), embotits, etc. Com a postres destaquen, quan és època, les cireres de postres, les quals podem trobar mullades en licor casolà.

Així mateix podem trobar un restaurant on degustar la cuina tradicional

De Forna a La Vall de Gallinera.

Retrocedim fins a la carretera, arribem a l'encreuament de la CV-700, direcció a La Vall de la Gallinera, formada per 8 nuclis : Benirrama, Benialí, Benitaia, Benissivà, La Carroja, Alpatró, Llombai i Benissili.

LA VALL DE GALLINERA

Cada xicotet poble és, en la seua totalitat, un nucli antic amb esglésies, fonts d'aigua natural que corren per antics llavadors de roba, i els seus estrets  carrers, les cases dels quals ens sorprenen de tant en tant amb florits balcons i plantes en els portals.

Entre poble i poble ens fixem en les muntanyes que deixem a la nostra esquerra fins a veure l'anomenada Serra Foradada o Foradà, que rep tal nom perquè un gran forat travessa esta muntanya.

Existixen 2 castells en esta zona: el Castell de Benirrama i el Castell de Benissili. Ambdós de difícil accés. El Castell de Benirrama protegia la vall en la seua entrada per Pego i el Castell de Benissili la protegia en la seua entrada per Planes.

Així mateix en la Vall de Gallinera destaquen el Museu etnològic d'Alpatró i la cooperativa de cireres Muntanya d'Alacant.

LA VALL D´ALCALÀ

Seguint la carretera, a pocs quilòmetres, s'albira La Vall d'Alcalà, creuem el poble d'Alcalá de la Jovada i a uns 300 m per la mateixa carretera veiem a la nostra esquerra les ruïnes morisques de l'Atzuvieta, despoblat morisc que es va abandonar després de l'expulsió de 1609. No hi ha cap indicació: l'última desviació a l'esquerra (una xicoteta pujada) ens hi porta, abans d'arribar a la Nevera de Baix.

La Nevera de Baix està a poc més de 500 metres i servia per a emmagatzemar la gran quantitat de neu que queia antigament. Segons pareix, en la nevera es formaven blocs de gel que es conservaven entre capes de palla i més tard  eren transportats a Dénia i comercialitzats per a ser utilitzats en la conservació de peix.

De Vall d'Alcalà a la Vall d'Ebo.

Direcció cap a La Vall d'Ebo, a 8 km apareix la Cova del Rull que és visitable tot l'any i amb horari ininterromput (no es tanca al migdia) . Es poden adquirir les entrades a la porta de la Cova. Esta xicoteta cova presenta gran nombre d'estalactites i estalagmites, així com diferents formacions que s'assemblen a animals, barruguets, etc.

LA VALL D´EBO

Visita d'Ebo.

Seguim el nostre camí i una vegada creuem el pont ens desviem a mà esquerra cap a l'entrada a La Vall d'Ebo. En quant ens endinsem en el poble, veiem el Museu Etnològic, interessant mostra de la forma de vida de generacions anteriors d'esta localitat, (per a visitar el meseu, consultar amb l'Ajuntament, tlf. 965571413).

Són típics els dolços d'ametla anomenats ronyoses .

Recorregut de tornada.

Estem en Ebo i tornem cap a Pego, on visitarem el Castell d'Ambra i tornem a Dénia. Des d'Ebo ens dirigim a Pego (a 12 km). Una vegada entrem en el terme municipal i des de la mateixa carretera veiem les antigues muralles del Castell d'Ambra. Des del castell les vistes són precioses: s'albira el parc Natural de la Marjal Pego-Oliva i la costa des de la platja d'Oliva fins al parc Natural del Montgó.